Κυριακή, 1 Δεκεμβρίου 2013

ΤΟ ΟΥΡΑΝΙΟ ΤΟΞΟ

Οι δύο τελευταίες εβδομάδες στο νηπιαγωγείο μας ήταν πραγματικά πολύχρωμες! Ο λόγος; Μα φυσικά το καινούργιο σχέδιο εργασίας με το οποίο αποφασίσαμε να ασχοληθούμε: το ουράνιο τόξο!
Αφού καταγράψαμε τί ξέρουμε για το ουράνιο τόξο (βασικά ότι έχει πολλά ωραία χρώματα) αποφασίσαμε να καταγράψουμε σε ιστόγραμμα τί θέλουμε να μάθουμε γι'αυτό. Οι απορίες μας αναμενόμενες: ποιά χρώματα έχει και ποιά δεν έχει το ουράνιο τόξο, πως βγαίνουνε τα χρώματα του ουράνιου τόξου, πώς στέκεται στον ουρανό χωρίς να πέφτει και χωρίς να μπαίνει μέσα στη γη αλλά και πως κάνουμε τσουλήθρα πάνω του!

Αρχικά προβληματιστήκαμε για το τι πληροφορίες παίρνουμε από το όνομά του: αποφασίσαμε ότι το ουράνιο μας δίνει την πληροφορία ότι βρίσκεται στον ουρανό και ότι είναι ένα τόξο. Αλλά τί είναι το τόξο; Κάποια από τα παιδιά ήξεραν ότι υπάρχει ένα όπλο με βέλη που το λένε τόξο και κάποια άλλα είπαν ότι μπορεί να είναι η γραμμή που πηγαίνει από τη μια μεριά στην άλλη(μου έδειξαν με το χέρι τους το ημικύκλιο). Μέσα από την παρατήρηση της ζωγραφιάς ενός ουράνιου τόξου και της φωτογραφίας ενός τόξου βγάλαμε τα συμπεράσματά μας και εν συνεχεία μιλήσαμε για την καμπύλη γραμμή, την σχηματίσαμε με σκοινιά σε ομάδες και την μεταμορφώσαμε ατομικά με τη φαντασία μας.


Αμέσως άρχισαν να έρχονται και τα πρώτα ουράνια τόξα ζωγραφίσμένα στο σπίτι από τα ίδια τα παιδιά για τη γωνιά παρατήρησης. Η παρουσίασή τους μας δημιούργησε τον προβληματισμό εάν είχαμε χρησιμοποιήσει τα κατάλληλα χρώματα. Χωριστήκαμε σε ομάδες και κάθε ομάδα δημιούργησε το δικό της ουράνιο τόξο με υλικά και χρώματα της επιλογής της. Έγινε η παρουσίαση της εργασίας της κάθε ομάδας και καταγράψαμε τα χρώματα που χρησιμοποίησαν. Στη συνέχεια συγκεντρωθήκαμε στον ηλεκτρονικό υπολογιστή και παρατηρήσαμε ενα ουράνιο τόξο και κάναμε τις παρατηρήσεις μας και βγάλαμε τα συμπεράσματά μας αναφορικά με τα χρώματα που εμφανίζονται σε αυτό και αυτά που χρησιμοποιήσαμε εμείς στα δικά μας ουράνια τόξα.. Έπειτα ζωγραφίσαμε ατομικά ένα ουράνιο τόξο προσπαθώντας να θυμηθούμε τη σειρά που εμφανίζονται τα χρώματά του.



 Τα παιδιά κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δραστηριοτήτων αποφάσισαν να δημιουργήσουν με ποικίλους τρόπους το δικό τους ουράνιο τόξο τόσο ατομικά όσο και ομαδικά. Μια  τέτοια δραστηριότητα, και με αφορμή την έλλειψη κάποιων χρωμάτων σε τέμπερα,εκμεταλλευτήκαμε για να ασχοληθούμε με τις αναμείξεις χρωμάτων. Χωριστήκαμε σε ομάδες και πειραματιστήκαμε στην ανάμειξη των χρωμάτων ώστε να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε όλα τα χρώματα του ουράνιου τόξου και να τα χρησιμοποιούμε στις εργασίες μας. Μάλιστα κάναμε και ένα πολύ ωραίο πείραμα με γάλα και χρώματα ζαχαροπλαστικής, το οποίο  ενθουσίασε τα παιδιά και τους έδωσε την ευκαιρία να δημιουργήσουν το δικό τους ουράνιο τόξο και να δουν με έναν ιδιαίτερο και μαγικό για τα παιδιά τρόπο τις προσμείξεις των χρωμάτων.

Η ανάγνωση του παραμυθιού "το παραμύθι με τα χρώματα "υπήρξε η αφορμή να χωριστούμε σε ομάδες και να βρούμε αντικείμενα με συγκεκριμένο χρώμα και εν συνεχεία να τα σχεδιάσουμε όπως έγιναν όταν έφυγε το ουράνιο τόξο.

Το μικρό βιβλίο "μια εβδομάδα με τα αρκουδάκια " μας βοήθησε να αφομοιώσουμε τη γνώση των χρωμάτων αλλά και να αναπτύξουμε την παρατηρητικότητά μας μέσα από ένα πολύ ευχάριστο παιχνίδι εντοπισμού αντικειμένων με συγκεκριμένο χρώμα.

Αλλά πότε βγαίνει το ουράνιο τόξο; Η συζήτηση ξεκίνησε μετά από την ανάγνωση ενός μικρού βιβλίου που έφερε κάποιο από τα παιδιά να μας το παρουσιάσει επειδή είχε μέσα ένα ουράνιο τόξο.Αρχικά παρατηρήσαμε ότι στο βιβλίο είχε και τον ήλιο και τη βροχή μαζί και είχε εμφανιστεί το ουράνιο τόξο. Είδαμε στον υπολογιστή μια πολύ ωραία παρουσίαση για τη δημιουργία του ουράνιου τόξου από το υπέροχο μπλόγκ σχολικές αταξίες( http://tadefterakiablogaroun.blogspot.gr) και διαβάσαμε ένα πολύ ωραίο ποίημα που έφτιαξαν τα ίδια τα παιδιά. Εν συνεχεία πειραματιστήκαμε με ένα μπώλ με νερό, έναν καθρέφτη και έναν φακό για να δημιουργήσουμε και εμείς το δικό μας ουράνιο τόξο μέσα στο νηπιαγωγείο μας. Προσπαθήσαμε να το πιάσουμε και διαπιστώσαμε ότι μπορούμε να το δούμε μόνο. Απογοητευτήκαμε γιατί δεν μπορούσαμε να κάνουμε τσουλήθρα πάνω του αλλά η στεναχώρια μας πέρασε όταν σκεφτήκαμε ότι μπορούν οι άνθρωποι να φτιάχνουν ψεύτικα ουράνια τόξα και να κάνουν τσουλήθρα πάνω τους.

Με την ευκαιρία ανάγνωσης του συγκεκριμένου βιβλίου μιλήσαμε και για την καταιγίδα, είδαμε αστραπές και κεραυνούς και ακούσαμε τις βροντές στον υπολογιστή, τις ζωγραφίσαμε και χωριστήκαμε σε ομάδες και τις απεικονίσαμε κινητικά και μουσικά.

Εντύπωση μας έκανε και η ιστορία της κιβωτού του Νώε, η οποία μας έδωσε την ευκαιρία να εργαστούμε ομαδικά ώστε να τη δημιουργήσουμε με χαρτοκοπτική αλλά και με τα παγκάκια και τα μαξιλάρια της τάξης ώστε να παίξουμε με τα ζωάκια μας. Παράλληλα μας έδωσε την ευκαιρία να παίξουμε παιχνίδια με τις φωνές των ζώων και με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους.
Τέλος διαβάσαμε και δραματοποιήσαμε την ιστορία του καλικάντζαρου που προστάτευε τον θησαυρό του στην άκρη του ουράνιου τόξου και διασκεδάσαμε πάρα πολύ κάνοντας και εμείς τα καλικαντζαράκια!