Κυριακή, 10 Φεβρουαρίου 2013

ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: ΤΑ ΣΠΙΤΙΑ

Το πρώτο θέμα εργασίας με το οποίο θέλησαν τα παιδιά να ασχοληθούμε την καινούργια χρονιά ήταν "τα σπίτια". Αρχικά ζωγράφισαν σπίτια με βάση τις πρότερες εμπειρίες τους. Τα σπίτια τους τοποθετήθηκαν όλα μαζί και δημιούργησαν μια φανταστική πόλη. Το όνομα αυτής; "Παπουτσιά"!
 Ψάξαμε μέσα σε περιοδικά και βρήκαμε φωτογραφίες με σπίτια, τις κόψαμε και τις αναρτήσαμε στην πααρεούλα. Κάθε ένας από εμάς παρουσίασε την εικόνα που είχε βρεί και για ποιό λόγο θεωρεί ότι είναι μια φωτογραφία που απεικονίζει ένα σπίτι ή κάποιο μέρος του σπιτιού. Στη συνέχεια χωριστήκαμε σε ομάδες και δημιουργήσαμε ιστορίες που σχετίζονταν με το θέμα μας.

Την επόμενη ημέρα δημιουργήσαμε το ιστόγραμμά μας, στο οποίο καταγράψαμε τί θέλουμε να μάθουμε για τα σπίτια.
 





Όπως καταλαβαίνεται το να μάθουμε για τα τρομακτικά σπίτια ήταν το πρώτο πράγμα που μας ενδιέφερε να κάνουμε (τα διάφορα παιδικά έπαιξαν σημαντικό ρόλο). Αρχικά ρωτήθηκαν τα παιδιά τί είναι αυτό που κάνει ένα σπίτι τρομακτικό. Οι απαντήσεις τους δεν μας εξέπληξαν καθόλου ( το σπίτι που έχει φαντάσματα/ έχει σκούρα χρώματα και το κόκκινο που μοιάζει με αίμα/ έχει βόμβες/ έχει σκοτωμένους ανθρώπους). Μπήκαμε λοιπόν στο διαδίκτυο και βρήκαμε διάφορα τρομακτικά σπίτια για να επιβεβαιώσουμε ή μη τις απόψεις μας. Τα παρατηρήσαμε και διαπιστώσαμε ότι δεν υπήρχαν ούτε φαντάσματα ούτε αίματα! Στη συνέχεια χωριστήκαμε σε ομάδες και δημιουργήσαμε το δικό μας τρομακτικό σπίτι. Φυσικά τα φαντάσματα και το αίμα είχαν την τιμητική τους παρά το γεγονός ότι δεν παρατηρήσαμε κάποιο ανάλογο σπίτι στο διαδίκτυο. Με την ευκαιρία αυτή συζητήσαμε για τις εμπειρίες τους από αυτά τα παιδικά προγράμματα και είδαμε και ένα μικρό κομμάτι παιδικής ταινίας ανάλογου περιεχομένου την οποία σχολιάσαμε αναφορικά με το τι είναι αληθινό και τι φανταστικό.


Δείξαμε στα παιδιά φωτογραφίες από εγκαταλελειμένα σπίτια και τα σχολιάσαμε. Είδαμε ότι δεν έχουν αίματα και φαντάσματα αλλά είναι αρκετά τρομακτικά και κανένας δεν θα ήθελε να μένει μέσα σε αυτά. Παρατηρήσαμε πως τα εγκαταλελειμένα σπίτια έχουν σπασμένα τζάμια, κάγκελα, αράχνες, ιστούς και ανοιχτή πόρτα-παρατηρήσεις των παιδιών- και συμφωνήσαμε όλοι πως δεν θα μπορούσαμε να μείνουμε σε ένα τέτοιο σπίτι γιατί θα κρυώναμε και γιατί είναι πολύ βρώμικο και θα αρρωσταίναμε. Κάναμε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση για το πώς θα ήταν το σχολείο μας εάν δεν το καθαρίζαμε- κάθε παιδί επέλεξε να μιλήσει για μια γωνιά του σχολείου και πως θα μας επηρέαζε εάν έμενε βρώμικη- και συμφωνήσαμε όλοι να προσέχουμε περισσότερο το σχολείο μας για να μην γίνει τρομακτικό και άσχημο. Μεγάλη εντύπωση μας έκαναν τα  εγκαταλελειμένα σπίτια σε μακέτα του Danielle Del Nero και υπήρξαν η αφορμή για να αποφασίσουμε να φτιάξουμε και εμείς τα δικά μας σπίτια με κουτιά και λοιπό υλικό από την τάξη και να συγκρίνουμε τα σπίτια μας για να βρούμε ποιά είναι πιο ψηλά και ποιά πιο χαμηλά. Παράλληλα κάναμε τις παρατηρήσεις μας και συζητήσαμε τι θα μπορούσαμε να προσθέσουμε στο σπιτάκι μας για να μοιάζει περισσότερο με τα αληθινά σπίτια.

Με αφορμή τις φωτογραφίες σπιτιών που μας έφερε  η Δώρα συζητήσαμε για τα διάφορα είδη σπιτιών- μονοκατοικία, πολυκατοικία, δυόροφο, τριόροφο, ουρανοξύστης- και για το σε ποιό είδος σπιτιού μένουμε εμείς.  Μιλήσαμε και για τα σπίτια των πρώτων ανθρώπων- σπηλιά, καλύβα και σκηνή- τα οποία και κατασκευάσαμε με διάφορα υλικά σε ομάδες αλλά και για τα διαφορετικά σπιτιά που υπάρχουν σε διάφορα μέρη του κόσμου, όπως είναι το ιγκλού. Μάλιστα παρακολουθήσαμε βίντεο στο οποίο οι εσκιμώοι κατασκευάζουν ένα ιγκλού και στη συνέχεια δημιουργήσαμε το δικό μας σχεδιάζοντας το ιγκλού μας όπως θα θέλαμε να ήταν και σχεδιάζοντας και κόβοντας ορθογώνια κομματάκια λευκού χαρτιού και τοποθετώντας τα στο ιγκλού μας όπως οι Εσκιμώοι.Μπορείτε και εσείς να δείτε πώς κατασκευάζουν οι εσκιμώοι ένα ιγκλού σε αυτή τη διεύθυνση: akrasakis.blogspot.com

Η Δήμητρα μας έφερε ένα πολύ ωραίο παιχνιδόσπιτο που έγινε η αφορμή να παρατηρήσουμε το εσωτερικό και το εξωτερικό των σπιτιών και να μιλήσουμε εκτεταμένα για τα διάφορα μέρη ενός σπιτιού.Παράλληλα παρατηρήσαμε ένα σχεδιάγραμμα ενός σπιτιού και μιλήσαμε για τη δουλειά που κάνει ένας αρχιτέκτονας και αποφασίσαμε να γίνουμε και οι ίδιοι αρχιτέκτονες. Φτιάξαμε λοιπόν το δικό μας σχεδιάγραμμα και προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε τη δική μας μακέτα.

Με αφορμή την ανάγνωση του παραμυθιού "Το σοκολατένιο σπίτι" συζητήσαμε για τα υλικά κατασκευής ενός σπιτιού και δημιουργήσαμε σύνθετες λέξεις ( χαρτόσπιτο-ξυλόσπιτο-πετρόσπιτο κλπ.). Με αφορμή το παραμύθι " Τα τρία γουρουνάκια" συζητήσαμε για τα υλικά με τα οποία φτιάχνουμε σπίτια και ιδιαίτερα για τη χρήση του ξύλου και βρήκαμε μέσα στην τάξη ξύλινα αντικείμενα. Με αφορμή το παραμύθι "Τα τρία μικρά λυκακια" συνεχίσαμε τη συζήτηση για τα υλικά με τα οποία φτιάχνονται τα σπίτια και την αντοχή τους. Παράλληλα, με τη βοήθεια εγκυκλοπαίδειας και του διαδικτύου βρήκαμε ποιά εργαλεία χρησιμοποιεί ένας μάστορας για να φτιάξει ένα σπίτι.


Μια παιδική ταινία "η λαίδη και ο αλήτης" μας έδωσε την ευκαιρία να μιλήσουμε για τα αδέσποτα ζωάκια και να επεκταθούμε συζητώντας και για τους άστεγους ανθρώπους υπογραμμίζοντας τη σημασία και την αναγκαιότητα ενός σπιτιού για όλους τους ανθρώπους.

Κατά τη διάρκεια ενασχόλησης με το συγκεκριμένο σχέδιο εργασίας μάθαμε δύο πολύ όμορφα τραγούδια-το" μια κυρία από καραμέλα" και το "σπίτι μου σπιτάκι μου". Δημιουργήσαμε τα δικά μας σενάρια και τα παίξαμε σε κουκλοθεατρική παράσταση, δημιουργήσαμε με ποικίλους τρόπους σπίτια-κολάζ, μακέτα, ζωγραφική, χρήση άχρηστων υλικών-και καταφέραμε να εκφραστούμε δημιουργικά.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου